Šolsko mleko kot del šolske sheme EU se učencem v šolah razdeljuje že osmo leto
V letošnjem šolskem 2024/2025 se v osnovnih šolah in zavodih že osmo leto izvaja šolska shema sadja in zelenjave ter mleka, v okviru katere se otrokom letno razdeli približno 460 ton sadja, 33 ton zelenjave ter 200.000 litrov mleka in 34.000 kg mlečnih izdelkov.
Namen šolske sheme je povečati porabo sadja in zelenjave ter mleka in mlečnih izdelkov pri otrocih in mladostnikih ter pomagati izboljševati njihove prehranske navade. V šolsko shemo je pri nas vključenih skoraj 90 % osnovnih šol ter zavodov za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami. Šolska shema je pomoč Evropske unije, ki pomeni razdeljevanje brezplačnega dodatnega obroka sadja in zelenjave ter mleka in mlečnih izdelkov otrokom v šoli, skupaj z izvajanjem spremljevalnih izobraževalnih dejavnosti in ukrepov, ki otroke povezujejo s kmetijstvom in jih poučujejo o zdravih prehranjevalnih navadah, lokalnih prehranskih verigah, ekološkem kmetovanju, trajnostni pridelavi in zmanjševanju odpadne hrane.
»Šolsko mleko« ima v Evropski uniji dolgotrajno tradicijo
Začetek sheme šolskega mleka v Evropski uniji sega v leto 1968, ko je bila vzpostavljena skupna ureditev trga za mleko, dejansko pa so šole v EU uvedle ‘šolsko mleko’ v šolsko prehrano otrok leta 1977. Shema šolskega mleka, ki je bila omejena le na subvencioniranje cene mleka za otroke v šoli, se je v Sloveniji izvajala od vstopa Slovenije v EU leta 2004 do leta 2017. Izvajanje je bilo neuspešno, saj jo je zaradi zahtevne administracije izvajala le ena šola. Šolsko mleko je v Sloveniji zaživelo z združitvijo sheme šolskega mleka s shemo šolskega sadja in zelenjave v skupno t.i. šolsko shemo, leta 2017. Nova šolska shema je okrepila predvsem shemo šolskega mleka, ki je pridobila izobraževalno razsežnost in večjo prožnost za izvajanje. Enotni pravni okvir šolske sheme omogoča večjo učinkovitost in osredotočenost na zdravje in izobraževanje.
»Šolsko mleko« razdeljuje več kot polovica vseh osnovnih šol v Sloveniji
Približno 250 šol v okviru šolske sheme poleg sadja in zelenjave učencem razdeljuje tudi šolsko mleko, kot dodatni brezplačni obrok. Za šolsko mleko znaša pomoč do 4 EUR na učenca na šolsko leto, kar v povprečju pomeni 20 porcij šolskega mleka na učenca. Raznovrstnost mlečnih proizvodov, velik delež iz ekološke prireje oz. predelave in sodelovanje več kot 100 različnih lokalnih dobaviteljev – proizvajalcev kaže na uspešnost razdeljevanja šolskega mleka v šolah.
Rezultati spremljanja šolske sheme* kažejo, da šole v šolski shemi otrokom letno razdelijo več kot 200.000 litrov mleka ter 34.000 litrov mlečnih izdelkov (jogurt, kefir, kislo mleko, pinjenec, skuta). Od šolskega sadja in zelenjave pa približno 450 ton svežega in 4 tone suhega sadja ter 30 ton sveže in 3 tone predelane zelenjave.
*podatek spremljanja 2022/2023
Vse večja dobava od lokalnih pridelovalcev
Nabava od lokalnih pridelovalcev se v šolski shemi iz leta v leto povečuje. Kmetje in zadruge predstavljajo približno 57% dobaviteljev mleka in mlečnih izdelkov ter 62 % dobaviteljev sadja in zelenjave. Od tega predstavlja ekološko mleko in mlečni izdelki 23%, ekološko sadje in zelenjava pa približno 9%.
‘Šolsko mleko’ so mleko in melčni izdelki, ki se razdeljuejo učencem v okviru šolske sheme
V okviru šolskega mleka se se otrokom v šoli poleg mleka razdeljuejejo mlečni proizvodi v naravni sestavi (brez dodanega sladkorja, soli, maščob, sladil, sadja, oreškov, kakva…), to so: jogurt, kislo mleko, kefir, pinjenec in skuta ter sir*. Od razdeljenega svežega sadja v šolski shemi največji delež predstavljajo jabolka, sledijo hruške, mandarine, jagode in češnje, različno jagodičje pa tudi orehi in lešniki. Od zelenjave se največ razdeli paradižnika in korenja, sledijo paprika, kumare, rdeče redkvice in zelje. Poleg svežega sadja in zelenjave se v manjšem obsegu razdeljujeta tudi kislo zelje in repa ter suho sadje.
*sir le v okviru spremljevalnih izobraževalnih ukrepov v domovih CŠOD v šoli v naravi, kjer je še posebej poudarjena nabava lokalnih proizvodov
Spremljevalni izobraževalni ukrepi pomembni za povezovanje otrok s kmetijstvom in za izboljšanje njihovih prehranskih navad
Spremljevalni izobraževalni ukrepi (SIU) so obvezni del šolske sheme, ki naj bi pripomogli k izboljšanju prehranskih navad otrok in mladostnikov, jih ponovno povezali s kmetijstvom ter z njimi učence izobraževali o lokalnih prehranskih verigah, ekološki pridelavi hrane, trajnostni proizvodnji, zmanjševanju zavržkov hrane ipd.. Pri tem ima veliko vlogo Center šolskih in obšolskih dejavnosti, kjer učenci v okviru šole v naravi v domovih CŠOD sodelujejo pri izobraževalnih malicah, degustacijah, kuharskih delavnicah ipd. ter poleg mleka in mlečnih izdelkov ter sadja in zelenjave v te dejavnosti vključujejo tudi oljčno olje in bučno olje, med in sir, večinoma od lokalnih oz. slovenskih pridelovalcev (kmetov in zadrug).
Na temo mleka so bile v okviru SIU za učitelje in organizatorje prehrane na šoli že organizirane delavnice. Trenutno je v izdelavi Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) e-priročnik o mleku, namenjen strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju za izvajanje spremljevalnih izobraževalnih dejavnosti Šolske sheme EU, ki bo predvidoma v novembru 2024 objavljen na tej spletni povezavi.
Od malih nog za zdrav življenjski slog
Pomembnost uživanja mleka in mlečnih izdelkov ter sadja in zelenjave, kot del zdrave prehrane, je potrebno izpostavljati že od malih nog, saj bodo na ta način otroci in mladostniki lažje razvili zdrave prehranjevalne navade, ki jih bodo lahko ohranjali tudi kot odrasli. Z vidika trajnostne pridelave in trajnostnega prehranjevanja je spodbujanje uživanja slovenskega in lokalnega mleka in mlečnih izdelkov ter sadja in zelenjave eden pomembnejših ciljev šolske sheme.
Financiranje
Ker je šolska shema ukrep kmetijske politike, ga v veliki meri – skoraj 80 odstotkov financira EU, preostanek pa sofinancira Republika Slovenija. Skupaj je za šolsko shemo letno namenjenih 1.600.000 EUR, od tega za šolsko mleko pribl. 360.000 EUR in za šolsko sadje in zelenjavo pribl. 1.140.000 EUR ter za spremljevalne izobraževalne ukrepe (projektne vsebine v šoli v naravi v CŠOD in drugi ukrepi) ter vrednotenje sheme skupaj pribl. 100.000 EUR.