Nacionalna shema

Evropska shema

Učitelji kot ambasadorji lokalne kulinarike: navdihujoče zgodbe iz slovenskih šol

Petra Ušaj in otroci v projektu Kuhnapato

Članek je del portala:

Naša super hrana
Kazalo:

Vloga učiteljev pri spodbujanju zdrave prehrane in ohranjanju kulinarične dediščine je izjemnega pomena za razvoj mladih generacij. Učitelji po vsej Sloveniji, ki s strastjo in predanostjo vključujejo lokalno kulinariko v učne procese, postajajo pravi ambasadorji lokalne hrane. S svojo predanostjo bogatijo učni proces ter spodbujajo prehransko ozaveščenost in spoštovanje tradicije med učenci.

Ena od izjemnih pobud, ki že 14 let spodbuja otroke in mlade k raziskovanju kulinarične dediščine ter jih uči priprave tradicionalnih slovenskih jedi, je projekt Kuhnapato. Namen projekta je ozaveščanje o pomenu zdrave prehrane in uporabe lokalnih, svežih sestavin. Učenci se pod vodstvom mentorjev – učiteljev učijo različnih tehnik priprave hrane, raziskujejo slovensko kulinarično tradicijo ter spoznavajo pomen in prednosti lokalno pridelanih živil. 

Učitelji vključujejo znanje o lokalni hrani in prehranski izobrazbi v svoje učne načrte na različne načine. Organizirajo praktične učne ure, kjer učenci nabirajo lokalne sestavine, pripravljajo tradicionalne jedi in se učijo o pomenu zdrave prehrane. Takšne aktivnosti izjemno bogatijo učni proces ter spodbujajo kreativnost in sodelovanje med učenci.

Navdihujoče zgodbe iz slovenskih šol

Učiteljica Petra Ušaj iz OŠ Šturje v Ajdovščini je ena izmed pionirk vključevanja lokalne kulinarike v šolski program. Njeno predano delo in inovativen pristop sta šolo postavila na zemljevid uspešnih kulinaričnih projektov. Pod njenim vodstvom so bili učenci eni izmed prvih, ki so slovenske stare ali celo pozabljene jedi dali ponovno na krožnike, zaradi svoje kreativnosti pa so nastopali v Združenih državah Amerike, Bruslju, Rimu in po Sloveniji. Učiteljica Petra Ušaj je tista stalnica, ki ostaja, medtem ko se generacije otrok menjajo. Njeni učenci s seboj odnašajo visoko kulinarično znanje, kreativne ideje, veselje do dela, samostojnost in celo odločitev za poklice, povezane s prehrano. 

»Ko učenci kuhajo, se zdi, kot da dobijo nadnaravno moč. Postanejo motivirani, brez navideznega truda srkajo nova znanja, hkrati pa od nekje spodaj izbrskajo veščine, v katerih so močni, a se tega dotlej sploh niso zavedali. Tako rastejo na samozavesti in pridobivajo dragocene izkušnje za prihodnost,« pravi učiteljica Petra Ušaj.

Danes kuhajo v gospodinjski učilnici, saj šola nima kuhinje, a to jih ne ustavi. Vsakokrat pripravijo degustacijo za del šole, kjer predstavijo sestavine, jedi in njihovo ozadje kot pravi profesionalci. Vse to počnejo brez prisile, z veseljem in predanostjo. Učiteljica Petra Ušaj poudari: »Ko učenci kuhajo, se zdi, kot da dobijo nadnaravno moč. Postanejo motivirani, brez navideznega truda srkajo nova znanja, hkrati pa od nekje spodaj izbrskajo veščine, v katerih so močni, a se tega dotlej sploh niso zavedali. Tako rastejo na samozavesti in pridobivajo dragocene izkušnje za prihodnost.«

Njena predanost in inovativnost vsakič znova presenetita. Ko načrtujejo akcijo, skromno pripomni: »Ah, danes ne bo nič posebnega.« A otroci nato naberejo šparglje, budanjske marelice, regrat, kefir naredijo v šoli, zmeljejo moko iz grozdnih koščic, pripravijo marmelado ali pesto in še veliko več. Njihove jedi sledijo najnovejšim trendom, a se jih ne bi sramovali nikjer po svetu. Učiteljica, ki je nekakšen virtuoz svojega dela, čeprav poučuje tudi druge predmete, iz učencev izvablja najboljše. »Otroci pri tem delu pokažejo neverjetno kreativnost in samostojnost,« pravi. »Njihova vnema in veselje do učenja so nalezljivi, kar dokazuje, da se lahko z dobrim mentorstvom in podporo dosežejo izjemni rezultati.«

Otroci v kuhinji kuhajo

Podobno navdihujoča je tudi zgodba iz CŠOD Rak v Rakovem Škocjanu. Učiteljica Mira Korošec iz CŠOD Rak je odlična mentorica, ki s svojo strastjo do lokalne kulinarike navdihuje učence. Njeno delo temelji na kreativnosti in povezovanju tradicionalnih jedi z učnim procesom. Ustvarjajo domače slovenske jedi, pogosto v povezavi s pozabljenimi sestavinami iz narave, ki jih naberejo skupaj ali pa jih prinesejo z domače kmetije.

»Kuhanje ima čarobno moč. Ko otroci začnejo kuhati, se med njimi vzpostavi posebno vzdušje, ki spremeni njihovo obnašanje in odnose. Tudi učitelji, ki pridejo kot spremljevalci, pogosto ne morejo verjeti, kako velik učinek ima lahko priprava hrane na otroke,« izpostavi učiteljica Mira Korošec.

Njihove jedi so edinstvena kombinacija notranjske in dunajske kuhinje, kar odraža zgodovinsko trgovsko pot proti Trstu, ki je vplivala na kulinarične tradicije teh krajev. Poudarek je na jedeh za praznike, pa tudi na tistih, ki so se znašle na krožnikih v časih, ko je bilo potrebno biti iznajdljiv. »Praznične jedi so srce naše kulture,« pojasnjuje učiteljica Mira Korošec. »Pomembno je, da učencem pokažemo, kako so se naši predniki znašli in ustvarjali okusne jedi tudi v težkih časih.« Njena sposobnost dela z otroki je izjemna, saj tudi »problematične« skupine ob kuhanju doživijo preobrazbo. »Kuhanje ima čarobno moč,« še doda. »Ko otroci začnejo kuhati, se med njimi vzpostavi posebno vzdušje, ki spremeni njihovo obnašanje in odnose. Tudi učitelji, ki pridejo kot spremljevalci, pogosto ne morejo verjeti, kako velik učinek ima lahko priprava hrane na otroke.«

Skupaj zmoremo veliko

Učitelji kot ambasadorji lokalne kulinarike igrajo ključno vlogo pri izobraževanju mladih o pomenu lokalne hrane. S svojim delom bogatijo učni proces ter spodbujajo zdrave prehranske navade, kreativnost in spoštovanje tradicije. S podporo lokalnim pridelovalcem in vključevanjem lokalnih sestavin v učne načrte gradimo trdne temelje za prihodnje generacije, ki bodo cenile in ohranjale našo bogato kulinarično dediščino.

Skupaj s projektom Kuhnapato spodbujamo vse učitelje, organizatorje šolske prehrane, starše in seveda otroke, da se vključijo v iniciative, ki spodbujajo uporabo lokalne hrane v šolah. Učitelji, pridružite se svojim kolegom in postanite ambasadorji lokalne kulinarike v svojih učilnicah. Starši, podprite šole v njihovih prizadevanjih za vključevanje lokalne hrane in sodelujte pri projektih, ki vašim otrokom omogočajo, da se učijo o pomenu zdrave prehrane. Skupaj lahko dosežemo, da bo lokalna hrana tudi v šolskem sistemu imela še vidnejše mesto.

otroci kuhajo

Odmevi na dogodke

Trenutno prebirate portal …

Naša super hrana!

Nacionalni projekt »Naša super hrana« je skupni projekt države ter sektorjev, namenjen promociji lokalno pridelane in predelane hrane.

Bogat nabor izobraževalnih vsebin

Z izobraževalnimi vsebinami in nasveti spodbujamo poseganje po lokalno pridelani hrani ter opozarjamo na odgovorno ravnanje s hrano.

Sheme kakovosti

Izbrana kakovostekoloski-2zaščitena označba poreklazaščitena geografska označbazajamčena tradicionalna posebnostLogotip_Integrirana-pridelavaVišja kakovost logotip

O lokalni hrani

chickenIkona mlekoIkona-ribeIkona-sadjeIkona-zelenjavaIkona-zito